Motorizkaptis un krūmgrieži: kas ir jāzina pirms to iegādes?

Ja jūsu rūpīgi koptais zāliens neatgādina līdzenu futbola laukumu, tajā vai apkārt tam aug dažādi krūmāji, tā malas vienmērīgi nopļaut ar pļaujmašīnu traucē sēta un dažādi citi objekti, tad vides sakopšanai un darbu atvieglošanai jums būs nepieciešama pārnēsājamā motorizkapts. Tā – diezgan dārga, tehniski sarežģīta iekārta, tāpēc ir ļoti svarīgi saprast šīs iekārtas konstrukcijas principus, laikus pamanīt motora un darba iekārtas bojājumus un tos novērst. Tikai tad tiks nodrošināti minimāli izdevumi un maksimāls darba ražīgums, un drošība. Kādu iekārtu izvēlēties, kā to lietot un kopt, kādu darba iekārtu piemērot, iesaka Mocevičiaus firmas „Ginalas” vadītāja vietnieks Eduardas Derenka.

Ko izvēlēties – motorizkapti vai krūmgriezi?

Izvēloties šo iekārtu, starp citu, tautā parasti tas tiek saukts par „trimmeri”, pievērsiet uzmanību tam, ka pārnēsājamā motorizkapts un krūmgriezis atšķiras.

Krūmgrieži ir paredzēti profesionālam darbam – ar tiem bieži tiek griezti kociņi jaunaudzēs. To konstrukcija ir sarežģītāka par motorizkapts konstrukciju; izgatavojot krūmgriežus, tiek izmantoti dārgāki materiāli un tehnoloģijas. Protams, piemērojot atbilstošas darba iekārtas, ar krūmgriežiem var pļaut arī dažādus zāles segumus.

Motorizkaptis – zāles pļaušanai paredzētas iekārtas, kas nav piemērotas mauriņam, jo to, pļaujot ar motorizkapti, tas neizskatīsies labi apkopts. Parasti ar tādām motorizkaptīm tiek pļauti uzkalni, mauriņa malas, vietas gar trotuāriem, akmens dārziem, kociņiem, krūmiem un citiem šķēršļiem vai objektiem, kas ir mauriņā vai ar to robežojas.

Iekārtu vajadzētu izvēlēties ņemot vērā ne tikai apsaimniekojamās vietas platību, bet arī to, ko esam nolēmuši pļaut. Jo lielāka pļaušanas platība, jo jaudīgāku motorizkapti vai krūmgriezi vajadzēs. Ja esat nodomājis pļaut kociņus vai krūmus – ar motorizkapti var nepietikt. Nav šaubu, ka ar jaudīgākām iekārtām darbi veiksies ievērojami ātrāk, tos izmantojot, vieglāk sakārtosiet teritoriju.

ATCERIETIES!
Ar motorizkaptīm, kam motori ir apakšā, nav rekomendējams pļaut slapju zāli. Lietus laikā nav ieteicams izmantot jebkādas elektriskās motorizkaptis. 

Kurām no motorizkaptīm ir vērts pievērst lielāku uzmanību – elektriskajām, akumulatora vai benzīna? 

Motorizkaptis var iedalīt trīs veidos: elektriskajās, akumulatora un benzīna. Galvenais elektrisko motorizkapšu trūkums – ierobežota kustēšanās, jo tām traucē vads. Šī veida motorizkaptis ir visvieglākās, to motori – vismazākās jaudas. Elektromotors var tikt montēts apakšā (tām motorizkaptīm, kuru motora jauda 250–400 W) vai augšpusē, kā arī benzīna motorizkaptīm ar iekšdedzes dzinēju.

Akumulatora motorizkaptis ļauj brīvi kustēties, strādā klusi un nepiesārņo apkārtējo vidi, ir līdzīgas jaudas kā elektriskās motorizkaptis, taču to svars ir lielāks. Akumulators nav jaudīgs vai pietiks dažām stundām.

Pašas populārākās un efektīvākās ir benzīna motorizkaptis. Izvēloties tās, vajadzētu pievērst uzmanību motoram. Motorizkapšu iekšdedzes motors visbiežāk – divtaktu, to degvielas maisījums sagatavojams tāpat kā motorzāģiem – no benzīna un divtaktu, ražotāja rekomendētas eļļas (attiecība 1:50). STIHL jau piecus gadus pasaules tirgum piedāvā četrtaktu motoru 4-MIX ar galveno četrtaktu motora konstrukciju elementu – gāzu sadalīšanas mehānismu. Šiem motoriem ir ieplūdes un izplūdes vārsts, domkrats un citas detaļas, kas raksturīgas četrtaktu motoram.

Tāda motora iesmērēšanai gatavojams tāds pats degvielas maisījums, kā divtaktu motoram, – benzīns jaucams ar speciālu eļļu. Tādēļ to darbu un iesmērēšanu neietekmē iekārtas pozīcija horizontāli, vertikāli vai citos virzienos, to apkope – ievērojami vienkāršāka nekā klasiskajam četrtaktu motoram. Citu ražotāju četrtaktu motorizkaptīm ir karteris, kurā, tāpat kā automašīnās, ir jāielej motoreļļa. Tā ir maināma atbilstošos intervālos (rekomendējams ik pēc 50 darba stundām). Šajā gadījumā degvielas tvertne piepildāma ar tīru benzīnu. 

Kā sagatavot motorizkapti darbam un kā to atbilstoši apkopt? 

Pirms darbu uzsākšanas, vajadzētu zināt, ko esat nodomājis pļaut, un pēc tā sakomplektēt darba iekārtu – izvēlēties auklas galviņu, tērauda asmeni u. c.

Motorizkapts apkope, kas būtu jāveic lietotājam, ir vienkāršāka par, piemēram, motorzāģu apkopi. Taču tomēr lielu apkopes darbu daļu vajadzētu uzticēt kompetentiem speciālistiem, īpaši, ja motorizkapts ir ar četrtaktu motoru.

Ik pēc dažām nedēļām ir ieteicams izskrūvēt aizdedzes sveces, notīrīt piedegumus, pārbaudīt starpu starp elektrodiem (tai vajadzētu būt ap 0,6 mm). Gaisa filtrs, ja tas ir papīra, maināms pēc stāvokļa (tad, kad būtiski ir mainījusies tā krāsa).

Karburatoram vajadzētu būt noregulētam tā, lai, strādājot brīvgaitā, darba iekārta nerotētu. Reizi nedēļā vai vismaz ik pēc dažām nedēļām ar stiepļu suku vajadzētu iztīrīt klusinātājā montējamo dzirksteļu uztvērēju. Jo, esot sliktas kvalitātes degvielai vai slikti strādājot karburatoram, netīrais dzirksteļu uztvērēja tīkls bieži traucē motora darbu. Gatavojot degvielas maisījumu, iesakām vadīties pēc ražotāja rekomendācijām, kas norādītas lietotāja instrukcijā. Tajā parasti var atrast informāciju arī par būtiskākajiem tehniskās apkopes darbiem, kas ir jāveic iekārtas lietotājam.

Beidzoties darbu sezonai rekomendējam izliet degvielu no degvielas tvertnes. Lielākajai daļai motorizkapšu motoru karburatorā ir manuālais sūknis, tāpēc arī pēc ilgāka laika atkal to izmantojot motors viegli ieslēgsies (ja tas ir tehniskā kārtībā).

Kāda ir motorizkaptīm paredzēto darba iekārtu izvēle?

Motorizkapšu darba iekārta ir vienkāršāka un vieglāka, jo tām ir mazāki reduktori (vai to nav vispār) un mazāka motora jauda. Nepareizas darba iekārtas izvēle var negatīvi ietekmēt darba ražīgumu, drošību vai sabojāt citas motorizkapts konstrukcijas daļas. Motorizkaptīs ar redaktoriem visbiežāk montējami divasu metāla asmeņi krūmu ciršanai. Iespējami arī asmeņi ar četriem un astoņiem atzariem. Jo lielāks atzaru skaits, jo asmens piemērotāks augājam ar cietiem kātiem vai viengadīgiem atvasēm, kur dominē koki (krūmi).

BŪTISKI. Neaizmirstiet, ka motorizkapts reduktori – mazāki, tādēļ īpaši būtiska ir atbilstoša tādas darba iekārtas apkope. Ar diskiem kokiem vai trīsasu asmeņiem, kas samontēti uz motorizkapts, strādāt ar tādu intensitāti, kā krūmgriežiem, nav ieteicams. Būtiski ir arī atcerēties samontēt speciālu aizsardzību, kas paredzēta darbam ar šiem diskiem.

Divzaru asmens ir universāls, piemērots gan mīkstākai, gan cietākai zālei. Turklāt, tas ir viegls, tādēļ ātri ieskrūvējams arī motorizkaptīs ar mazākas jaudas motoru. Jaudīgākā motorizkaptī var iemontēt arī vieglo trīszaru asmeni krūmiem vai pat diskus kokiem, īpaši, ja motorizkaptī ir liela griezes momenta motors.

Metāla asmeņi asināmi ar plakanu (rupju, trīsstūra formas) vīli, asinot virsmu, visbiežāk 30º asināšanas leņķī.

Motorizkaptīm paredzētiem metāla asmeņiem ir vienpusēji asināmas virsmas, atšķirībā no trīszaru asmeņiem, kas paredzēti profesionāliem krūmgriežiem.

Motorizkaptis ar izliektu kātu un bez reduktora vienmēr tiek komplektētas ar auklas galviņām, kas paredzētas zāles seguma pļaušana kā klājās platībās, tā nomalēs, grūti pieejamās mauriņa vietās u. c. Tās mēdz būt mazākas un vieglākas par galviņām, kas paredzētas krūmgriežiem, taču tās tāpat ir dažādu konstrukciju. Lielums izvēlams, ņemot vērā iekārtas motora jaudu, no tā ir atkarīgs arī auklas biezums. Plānākā aukla – 1,4 mm biezumā (elektriskajām motorizkaptīm). Optimāla, t. i., plašāk izmantojama šīs grupas iekārtām – 2,0 un 2,4 mm bieza aukla. Nav ieteicams izmantot lielākas ražības šķautnes auklu, jo tiek palielināta motora slodze.

Starpvariants starp metāla asmeni un galviņu ar auklu ir galviņas ar kustīgiem plastmasas spārniņiem. Tām parasti ir trīs kustīgi maināmi spārniņi ar izveidotiem asmeņiem. Būtiskākā to priekšrocība – maināmi kustīgi asmeņi, kas griež tāpat kā metāla asmeņi, bet iekārta tiek mazāk atmesta uz sāniem, rodoties barjerām. To ražīgums ir mazāks, plastmasas spārniņi ātrāk kļūst truli, ar tiem nav ieteicams pļaut pārkoksnējušās atvases.

PIEVĒRSIET UZMANĪBU!

Galviņas ar plastmasas spārniņiem ir piemērotas kā alternatīva metāla asmeņiem motorizkaptīs ar izliektu kātu, kurās nav reduktora.

Kas būtu jāzina par auklām un motorizkaptīm paredzētām auklu galviņām?

Auklas parasti ir paredzētas mīkstas un ne pārāk augstas zāles pļaušanai. Pļaujot ar auklu, zāle tiek kapāta, tā tiek izkaisīta pa visu nopļauto platību. Vislielākā auklas priekšrocība – ar tām var pļaut tuvu jebkādiem objektiem, nebaidoties, ka aukla to aizskars (izņemot kociņus).

Motorizkaptī var tikt montētas galviņas ar diviem vai četriem auklas galiem. Pēdējās, protams, būs ražīgākas, taču tās var tikt montētas tikai jaudīgākajās iekārtās.

Vajadzētu pieminēt, ka auklas atšķiras arī ar savu formu. Plašāk izmantojamas ir apaļas formas auklas. Tās ir piemērotas gan mazākas jaudas iekārtām, gan krūmgriežiem. Jo auklas virsma ir gludāka, jo ir mazāka pļaušanas pretestība, bet mazinās arī pļaušanas ražīgums. Apaļas auklas ar rievām pļaušanas īpašības ir līdzīgas jau apspriestajām, tikai gaisa plūsmas cirkulācijas dēļ tās rada mazāku troksni galviņai rotējot. Četrstūrainas un piecstūrainas auklas izceļas ar ražīgumu un labām griešanas īpašībām, bet šeit ir būtiska arī atbilstoša motora jauda, kas kompensētu pretošanos pļaušanai.

Galviņas var būt ar maināmiem auklas galiem, izvelkamu auklu, pusautomātiskas un automātiskas.

  • Galviņas ar maināmiem auklas galiem – pašas vienkāršākās: to vidū ievietojami atbilstoša garuma auklu gali ar mezglu vienā galā (var būt fiksēti arī savādāk). Izmantojami tik ilgi, kamēr nodilst; tos izņemot, ievietojami citi. 

  • Galviņas ar izvelkamas auklas auklu ir satinamas spolē, kas montējama galviņas korpusā. Atkarībā no auklas biezuma un galu skaita, spolē var tikt satīti 3–7 metri auklas. Nodilstot līdz nepieciešamajam garumam, aukla no spoles izvelkama manuāli. 

  • Pusautomātiskajās galviņās auklu izvilkt ar rokām nav nepieciešams. Tās gali izlien tad, kad ar maksimāliem apgriezieniem rotējošā galviņa ar tās apakšējo daļu uzmanīgi saskaras ar zemes virsmu. Tad izspiežama pamatnes atspere, spole ar auklu atbrīvojama, un aukla centrbēdzes spēka iedarbībā dēļ izlien laukā. 

  • Automātiskajās galviņās aukla izlien bez strādājošā pūlēm, atkarībā no centrbēdzes spēka izmaiņām auklas galu, kas kļūst īsāki, Tādas galviņas – pašas sarežģītākās un, protams, dārgākās.

Kā uzlikt motorizkapti un ar to strādāt?

Lai darba process pēc iespējas mazāk nogurdinātu un strādājošais pēc iespējas mazāk justu iekārtas svaru, iekārta ir atbilstoši jāsagatavo darbam. Lielākajai daļai profesionālajiem krūmgriežiem ir īpaši ergonomiskas siksnas, kas sastāv no lencēm, siksnas jostas daļai un āķa ar atbalstu. Ar tādu konstrukciju tiecas panākt, lai lielākais krūmgrieža svars būtu uz jostas daļu. Vienkāršāku krūmgriežu un motorizkapšu siksna ir vienkāršāka – tiem ir tikai siksna pār vienu plecu vai lences, uz ko balstās iekārtas svars.

Motorizkapts ar izliektu kātu parasti tiek komplektēta bez jebkādas siksnas. Iekārtu iekarināt siksnā vajag tā, lai, to neaizkarot ar rokām, starp darba iekārtu un zemes virsmu būtu 20–30 cm attālums. Tā tiek panākta pareiza iekārtas pozīcija, lai strādājot, kātu nav nepieciešams papildus ne spiest uz leju, ne celt uz augšu. Rokturu pozīciju vajadzētu noregulēt tā, lai roku saliekšanas leņķis elkonī būtu 120–130 grādos, bet plaukstas līnija – taisna. 

BŪTISKI!

D

Strādājot ar motorizkapti vai krūmgriezi vajadzētu izmantot šādus drošības līdzekļus: sejas aizsargmasku ar austiņām un brillēm, apavus ar neslīdošām zolēm, aizsargcimdus un atbilstošu apģērbu. Drošs attālums no strādājošā – 15 metri!

 
Saņemt jaunumus e-pastā