Atjaunināti STIHL motorzāģi

Lielākā daļa ražotāju jaunos ES izplūdes gāzu normatīvus mazajiem mehānismiem ir jau īstenojuši, izpildot atbilstošas tehniskās prasības un risinājumus, kā arī piedāvājot Eiropas Savienības valstu tirgum konstruktīvi mainītas iekārtas posmos atbilstošajam laikam. Lielākā daļa no šiem mehānismiem jau ir iekārojuši tirgu. Iespējams daži no patērētājiem jūt nostaļģiju pret senajiem mehānismiem, taču tāpat kā citās mašīnu, iekārtu ražošanas jomās, jaunais vienmēr neatgriezeniski aizstāj veco.

Izvērtējot jauno mehānismu ekspluatēšanas pieredzi, var secināt, ka ir pienācis pārmaiņu laiks. Mūsdienās, strādājot ar motorzāģi vai citu mehānismu, svarīgs ir tā svars, vibrācijas vērtības, radītais troksnis un citi parametri, kas nodrošina ergonomisku darbu. Šie faktori kļūst īpaši būtiski intensīvi lietojot ierīces, kad tās tiek izmantotas katru dienu uz maiņām.

STIHL atjaunina un piedāvā ES valstu tirgum vienus no visintensīvāk lietojamajiem motorizētajiem instrumentiem savā sortimentā – profesionālus motorzāģus STIHL MS 261 un 362. Tā kā katrai no šīm ierīcēm ir divas versijas – ar elektroniskās vadības karburatoru un visa motora darba regulēšanu un bez tās, t. i., standarta versija, mūsu tirgū šobrīd ir parādījušies četri atjaunināti profesionāli motorzāģi.

Visbūtiskākās izmaiņas ir realizētas ierīču cilindrā – kardināli ir mainīta dzesēšanas šķautņu orientācija un to forma – 1. att. labajā pusē attēlota jaunā cilindra versija. Jaunajiem STIHL modeļu motorzāģiem un citām iekārtām cilindri lielākoties tiek ražoti STIHL rūpnīcā Brazīlijā.

 

 1. att. Jaunais motorzāģu MS 261 un 362 cilindrs (labajā pusē).

 

Tāda šķautņu orientācija un forma maina cilindra dzesēšanai paredzētās gaisa plūsmas, kuru rada spararata spārniņi, kustēšanās veidu – tam ir nepieciešama mazāka pretestība un tas daudz efektīvāk novirza karsto gaisu no šķautņainās cilindra virsmas. Tātad, lai arī šīm ierīcēm nekad nav bijusi slikta dzesēšana, šo intensīvi lietojamo motorzāģu motoriem ir vēl efektīvāka un produktīvāka dzesēšana (2. att.).

 

 

 

2. att. Cilindra dzesēšanas plūsmas kustība, motoram strādājot. 

 

Ir vēl viens būtisks cilindra konstrukcijas jauninājumu rezultāts – mazāki cilindra šķautņu un citu virsmu nosēdumi. Visi mežcirtēji un citi motorzāģu lietotāji lieliski zina, ka cilindra ārējā apkope, t. i., tā tīrības uzturēšana, ir viens no svarīgākajiem ierīces apkopes darbiem. Cilindram esot netīram, tam veidojas „kažociņš”, samazinās siltuma novadīšana no tā virsmas, paaugstinās temperatūra iekšpusē un rezultāts mēdz būt bēdīgs – pārkarsusi un sašvīkāta cilindra iekšpuse un virzulis. Šo detaļu nomaiņa, ieskaitot arī darba izmaksas, bieži sastāda daudz vairāk nekā trešdaļu no jauna zāģa vērtības. Šī situācija bieži mēdz būt arī karstu diskusiju starp patērētāju un pārdevēju objekts par garantijas (bezmaksas) vai maksas remontu. Skaidrs, ka pie cilindra pārkaršanas var pievienoties arī citi faktori (gaisa plūsmas kanālu nosēdumi līdz cilindram, spararata šķautņu nosēdumi, režģu, caur kuriem ieplūst gaiss dzesēšanai, nosēdumi, gadalaiks, darba raksturs – apgriešana vai malkas zāģēšana u. c.), bet cilindra stāvoklis – var būt pats svarīgākais faktors.

Tātad, nomainot motorzāģos cilindra šķautņu izvietojumu un formu, netīrumi, kustoties ar gaisa plūsmu, kas dzesē cilindru, nepaliek uz tā, bet tiek izvadīti.

Efektīvāka dzesēšana un cilindra nosēdumu samazināšanās ietekmē vēl vienu ļoti svarīgu motorzāģa rādītāju – motora jaudas palielināšanas iespējamību. Atbilstoši nomainot motora cilindru, MS 261 un 261 C-M (ar elektronisko vadāmību) jauda no 2,8 kW palielinās līdz 3,0 kW. Mežcirtēji, kuri vēl atceras seno MS 260, kam bija 2,6 kW jaudas motors, neatpazītu mūsdienu ekvivalentu. MS 362 un 362 C-M jauda no 3,4 kW tika nomainīta līdz 3,5 kW.

Taču izmaiņas neaprobežojas tikai ar jaudas palielināšanu. Īpaši svarīgi ir tas, ka šiem modeļiem ir samazināts arī bāzes, t. i., bez lentas, ķēdes un degvielas, kā arī eļļas, svars – MS 261 sērijai 0,3 kg, MS 362 – 0,2 kg. Lielāka jauda un mazāks svars mainīja šo starp profesionāliem mežcirtējiem īpaši populāro STIHL motorzāģu iespējas un ergonomiku – atšķirības ir patiesi jūtamas un neapstrīdamas.

 

 

 

 

3. att. Detaļas, kurām tika veiktas izmaiņas.

 

3. att. attēlotas abu motorzāģu detaļas, kurās tika veiktas konstruktīvas izmaiņas, salīdzinot ar iepriekšējo versiju, un kas ietekmēja iekārtu tehniskos – ekspluatācijas datus.

Vēl viens jaunums, kas būtiski ietekmēs profesionālo motorzāģu ergonomiku – drīzumā tiem ieviest plānotās vieglākas zāģēšanas lentas Rollomatic Light (4. att.).

 

 

 

4. att. Rollomatic Light zāģēšanas lenta profesionāliem motorzāģiem. 

 

STIHL zāģēšanas lentu sortimentā vieglākas zāģēšanas lentas agrāk tika ražotas (protams, tās tiek ražotas arī šobrīd) tikai amatieru motorzāģiem. Tās nav gana populāras, jo paši zāģi neizceļas ar lielu svaru. Turklāt, dažus no patērētājiem baida to lielā elastība. Taču tad, kad garu darba dienu tiek strādāts ar motorzāģi, kam ir lielāka jauda un līdz ar to arī svars, kad bieži ir nepieciešama garāka un, protams, smagāka zāģēšanas lenta, katri desmit grami kļūst arvien nozīmīgāki. Jaunajās vieglākajās lentās tiek piemērota cita ražošanas tehnoloģija, nekā tiek izmantota amatieriem domātajās lentās – daļa no viengabalainas zāģēšanas lentas ir aizpildīta, piemērojot STIHL patentētu tehnoloģisko procesu, ar specializētu melnas krāsas armētu plastmasas maisījumu, kura izmantošana nesamazina lentas izturību. Tā kā pasaules tirgos atkal pamanāma nepieciešamība pēc lielākas jaudas, smagākiem motorzāģiem – starp citu, arī mūsu valstī – tādas lentas ir kļuvušas populāras. STIHL pagaidām ražo tikai 50 cm garas lentas, bet nākotnē ir paredzēts ražot arī citu garumu zāģēšanas lentas.

Jauno tehnoloģiju inovācijās mazo mehānismu ražošanas līderi relatīvi nepiekāpjas autorūpniecībā attīstāmajām tendencēm, kaut arī no pirmā skata izskatās neierasti vai ne tik uzticami izgatavots un piedāvāts tirgum, nekā agrāk. Taču šiem ražotājiem ir mazliet citi uzdevumi un mērķi, kuros ir vērts investēt un ko diktē mainīgie apstākļi un prasības.

Mocevičiaus firmas „Ginalas“ vadītāja vietnieks

Eduardas Derenka

 
Saņemt jaunumus e-pastā